روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

مزرعه مُعِزآباد

 مزرعه مُعِزآباد در اصطلاع عام و شایع بین روستاییان به مِزره،که همان اختصار یافته مزرعه معز آباد است، مشهور می باشد. مزره، مزرعه ای است تابع ، دارای یک چشمه کم آب و دو استخر ویژه آبیاری. همین مقدار اندک منبع آبی، زمین های بسیاری از این مزرعه را مشروب می‌کند. مزرعه مزره ، چشمه دیگری هم که در حقیقت قنات می باشد، دارد ، به نام کِهْنو. این قنات به دلیل خراب شدن زمین های مشرف بر آن بر اثر سیل ، کارایی خود را از دست داده است و آب آن در یک رودخانه فصلی جاری می شود.(روستای زیبای اوره)

در باغات مزره ، معمولا محصول مطلوبی به عمل نمی آید. به دلیل این که اولاً: باغ های این مزرعه وسعت بسیار اندکی دارند و مساحت آنها جز در مواردی انگشت شمار، حتی به یک هکتار هم نمی رسد. مساحت کم باغ ها امکان تنوع کشت و باغداری پیشرفته را از صاحبان آن سلب کرده است.

ثانیاً: به دلیل عدم رسیدگی درختان این باغات به صورت بی رویه رشد یافته‌اند. یکی از اصول اولیه کشاورزی آن است که برای هر گیاهی باید شرایط ویژه همان گیاه فراهم شود. برای مثال یک گیاه برای رشد مطلوب به خاک رس نیاز دارد؛ گیاه دیگر به ماسه یا خاک نرم؛ گیاه سوم به نور بسیار ؛ گیاه بعدی در سایه و ... . از سوی دیگر ویژگی های ظاهری درختان با هم متفاوت است. یکی بلند ، دیگری کوتاه و ... . در یک کشاورزی مطلوب لازم است گیاهان مزبور در شرایط مناسب خود قرار گیرند. اما از آنجا که به باغات این مزرعه رسیدگی کافی نمی شود ، درختان در شرایط مناسبی نیستند. این درختان به صورت خودرو و هرز، بدون هرس،بدون خاک مناسب، بدون نور ، بدون فاصله کافی از یکدیگر و بدون رعایت بسیاری از شرایط لازم، رها می شوند. طبیعی است چنین درختانی برای داشتن نور کافی با یکدیگر مسابقه خواهند داد و نهال های ضعیفی که نمی توانند رشد کافی داشته باشند محکوم به نابودی هستند. رشد طولی و بی رویه درختان علاوه بر از بین بردن زمینه برداشت محصول در باغی که در آن رشد یافته اند، به باغ های همسایه نیز آسیب می رسانند. کشاورزان بسیاری هستند که مایلند از یک روش علمی و مناسب برای باغداری استفاده نمایند، اما از یک سو مساحت اندک باغشان و از سوی دیگر سایه های درختان سر برافراشته باغ های همسایه، چنین اجازه ای را به آنان نمی دهد. با این وضعیت تنها درختانی که خود را با این شرایط تطبیق داده اند مانند چنار ، سپیدار و گردو امکان رشد مناسب می یابند. متاسفانه این مشکل در بیشتر مزارع روستای اوره فراگیر است و رفع آن به یک بسیج همگانی و تصمیم جمعی نیاز دارد که ظاهرا ممکن نیست. هر ساله حجم بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل همین روش نادرست از بین می رود(روستای زیبای اوره)




سایر مزارع اوره: 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد