روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

بادام کوهی برای باغات بدون آب

یکی از گیاهان روستای زیبای اوره که به طور وحشی و خودرو در بیابان ها و کوه های ان می روید، بادام کوهی یا بنه یا نام دیگر آن آلوک است. ریشه این گیاه به صورت عمودی و بیش از شش متر در عمق زمین رشد می کند. نکته جالب توجه این است که اوره های های عزیزی که فرصت و هزینه آبیاری باغات خود را ندارند می توانند هسته بادام کوهی را در باغ خود بکارند و پس از بزرگ شدن این گیاه، پیوند درختان بادام شیرین، زردآلو، الو و ... را روی آن بزنند و سال ها از میوه این درخت بدون این که یک قطره آب به آن بدهند استفاده نمایند. (سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)

به خاطر دارم که مرحوم پدرم چند بادام کوهی در دره آسان که منتهی به دره روباه می شود را شناسایی کرده بود که بادام کوهی آن شیرین است. اما متاسفانه الان کسی از محل این درختان مقاوم اطلاع ندارد. اگر مشخص می بود با کاشتن هسته شیرین این نهال ها حتی می شد بدون پیوند هم از بادام کوهی شیرین استفاده نمود. 

با این حال در شهر نائین کوهی به نام «چاه گربه» وجود دارد که بادام کوهی های آن هسته شیرین است و با انتقال آن به منطقه می توان نسبت به ازدیاد این گیاه با ارزش، اقدام نمود. مقاله علمی پژوهشی زیر برای افراد متخصصی که علاقه ویژه به این موضوع دارند را پیشنهاد می کنم. 

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=204640

تصویر پیوند آلو روی بادام کوهی توسط کشاورز راوری 

در شهر خاتم نیز کشاورز دیگری با کاشتن دو هزار اصله نهال بادام کوهی، از این روش برای برداشت محصول و احیاء زمین خود بهره برده است. 


 بادام کوهی در اواخر اسفند و اوایل بهار در نطنز شکوفه می دهد. علاوه بر نطنز در شهرهای مختلفی که اب و هوای کوهستانی و معتدل دارند هم به عمل می اید مانند : مناطق کوهستانی در استان های فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، اراک، کردستان، بختیاری، تهران، میانه و لرستان و... و در انواع مختلف خاک رشد می کند.


بادام کوهی به دلیل ریشه بندی عمودی و تاج مدور و قوی آن، این امکان را می دهد که حتی در شرایط نامساعد خاک با کمی رطوبت نیز رشد کند و حیات داشته باشد. این درخت سالانه میوه ی فراوان تولید می کند که به دلیل نامساعد بودن شرایط رطوبت خاک برای رویش بذر، فقط تعداد محدودی می توانند خود به خود برویند.

بادام کوهی به دلیل تلخ بودن برگ و دانه، بوسیله ی گوسفندان خورده نمی شود و از مقاومت بالایی برخوردار است، ضمن اینکه ارزش دارویی بالایی دارد. علاوه بر این جهت حفاظت از خاک و تنظیم آب های سطحی و جنگل کاری در مناطق خشک، یکی از بهترین گونه های تشکیل دهنده ی جامعه درختی زاگرس محسوب می  شود. اما به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و آینده نگری اصولی از یک سو و بهره برداری بی رویه از سوی دیگر، مورد تخریب شدید قرار گرفته است.


روش های احیای جنگل های بادام کوهی

– کاشت بذر در گلدان های پلاستیکی و انتقال نهال به زمین اصلی

– کاشت مستقیم بذر در زمین اصلی

مزایای بذر کاری نسبت به نهال کاری

۱- صرفه  جویی در هزینه؛ هزینه تهیه نهال، حمل آن به محل، هزینه های کارگری جهت کندن چاله و هزینه آبیاری بسیار بیشتر از تهیه بذر و کاشت آن می باشد.

۲- صرفه جویی در وقت؛ کاشت بذر خیلی سریع تر از کاشت نهال است.

۳- مقاومت بیشتر در برابر خشکی؛ نهال ها به آبیاری تابستانه در چند نوبت نیازمندند در حالی که بذرهای درختان مقاوم احتیاجی به آبیاری ندارند.

۴- نتیجه بهتر؛ به دلیل خو گرفتن بذر با محیط.

پس از تهیه بذر بایستی آن را تیمار کرد بدین معنی که بذر را مهیا سبز کردن نمود، جوانه را بیدار و پوسته را آماده شکافتن نمود. پس از انتخاب بذر مناسب ابتدا پوسته سبز روی بادام کوهی را جدا کرده و آن را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در آب قرار می دهیم.

بذر بادام کوهی نیاز به یک دوره سرما جهت جوانه زنی است. در طبیعت با گذراندن یک دوره سرما در فصول پاییز و زمستان نیاز سرمادهی بذرها تأمین می شود و بنابراین در بهار سال بعد قادر به جوانه زنی می باشند.

بذرها قبل از کاشته شدن حتما باید به وسیله ی سم های قارچ کش ضدعفونی شوند. از سم های متداول، بنومیل می باشد که میزان استفاده از آن به نسبت دو در هزار است.

بهتر است کشت بذر بادام کوهی در اواخر پاییز انجام گردد. اما در استان های گرم تر مثل فارس، اواخر مهر ماه تا اواسط آبان زمان مناسب جهت کشت بذر می باشد.

کاشت بذر به دو روش کاشت بذر در گلدان های پلاستیکی و کاشت در طبیعت انجام می گیرد که به تفکیک در زیر شرح داده می شود.

کاشت بذر در گلدان های پلاستیکی

در این روش ۲/۳ گلدا ن را با خاک مرطوب (میزان رطوبت طوری باشد که خاک به هم نچسبد) پر می کنیم. تعداد ۳ الی ۴ عدد بذر را در گلدان قرار داده و حدود ۳ الی ۴ سانتی متر (۳ الی ۴ برابر قطر بذر) روی آن را با خاک می پوشانیم. گلدان ها را باید روی زمین سفت یا بستر موزاییک قرار داد یا در گلخانه نگهداری کرد. سپس گلدان را به گونه ای کم و با اسپری آبیاری می کنیم که فقط سطح خاک را مرطوب نگه دارد و آبیاری غرقابی نشود، تا زمانی که بذر جوانه بزند. پس از جوانه زدن میزان آبیاری بیشتر و دفعات آبیاری کمتر می شود (دو بار در هفته). نهال های روییده شده را می توان بعد از یک یا دو سال به زمین اصلی انتقال داد.


کاشت در طبیعت

کاشت بذر بادام کوهی در طبیعت باید پس از اولین بارندگی در پاییز و زمانی که زمین مرطوب است انجام شود. در غیر اینصورت باید بذر کاشته شده آبیاری شود. احیا و غنی سازی جنگل های بادام کوهی از طریق کشت مستقیم بذر زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که کشت بذر در پناه درختان مادری صورت پذیرد. توفیق کشت مستقیم بذر در مناطقی حاصل می گردد که نزولات آسمانی از پراکنش مناسبی برخوردار باشد.(سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)


پس از انتخاب مکان مناسب جهت کشت بذر گودالی به عمق ۸ الی ۱۰ سانتی متر حفر می کنیم و سپس ۳ الی ۴ بذر را در گودال قرار داده و روی آن را با ۴ سانتی متر خاک می پوشانیم. بقیه ی فضای گودال خالی باقی می ماند و به عنوان مکانی برای جمع شدن آب باران و همچنین سایه اندازی بر روی بذر استفاده می شود. همچنین بادام کوهی را می توان در شکاف سنگ ها نیز قرار داد و مقداری خاک بر روی آن ریخت. با کاشت بذر در پناه بوته و سنگ ها نیاز به آبیاری نیست و بذر پس از اولین بارش باران بصورت طبیعی آبیاری می شود. بهتر است بذر در جاهایی کشت شود که قرق شده باشد تا از چرای دام در امان بماند.

نظرات 5 + ارسال نظر
اشکان دوشنبه 14 فروردین 1402 ساعت 17:33

سلام
الان میشه بذر بادام کوهی(الوک) رو کاشت و خرداد ماه پیوند زد ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام خدا بر شما
الان می‌شه کاشت. ولی نهالش رو نباید بکارین. نکته کلیدی در کاشت درخت بادام کوهی اینه که بذرش کاشته بشه تا ریشه در اعماق زمین بره. وقتی شما نهالش رو می‌کارین در حقیقت اون ریشه اصلی رو قطع کردین و دیگه این بادام کوهی به درد نمی خوره.
بذرش رو بکارین.حدودا یکی دو ماه دیگه بادام های کوهی می رسن و بذرشون آماده کاشتن هستن. وقتی کاشتین سه سال طول می کشه تا به قابلیت پیوند برسه. ولی این پیوند دیگه عالیه و حرف نداره. نه آب می‌خواد نه کود و نه چیزی. پیوند بزنین و بعد از مدتی بادام را برداشت کنین و حالشو ببرین. فقط تنها مراقبتی که داره اینه که حیوانات به بادام کوهی و پیوندی که زدین اسیب نرسانن.

محمد غلامی پنج‌شنبه 10 شهریور 1401 ساعت 22:24

سلام وقت بخیر.آیا میتوان بادام کوهی رو با بادام مامایی پیوند زد؟برای مناطقی که آب کم دارند و یا آبیاری قطره ای استفاده میشود؟اگر میشود بازدهی آن خوب است یا خیر؟ ممنون

سلام خدا بر شما . بله. می شه پیوند زد. هر نوع بادومی رو می تونین روش پیوند بزنین. البته اگه منطقه شما سرمای بهاره داره سعی کنین از بادام های دیر گل مثل فرانیس یا شاهرود دوازده یا اذر دیر گل استفاده کنین. مامایی زودگله. برای مناطقی که سرمای بهاره ندارن خوبه.

اسفندیار عبداللهی چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401 ساعت 15:59 https://www.didarnews.ir/

سلام. ما ملک و مرتعی در شمال شرقی خوزستان (نزدیک به شهر لالی) داریم، که در آن انواع درختانی مثل بنه(پسته کوهی)، کولخنگ و بادام کوهی می‌رویند. نیاز به راهنمایی برای پیوند پسته و بادام به این درختان دارم. نهال پیوندی را از کجا تهیه کنم. و فصل پیوند پسته به بنه و بادام به بادام کوهی چه زمانی است؟

سلام خدا بر شما دوست عزیز. ملک و مرتعتون آباد.
بستگی به نوع پیوندی دارد که می خواهید بزنید. از اواسط تا اواخر اردیبهشت معمولا زمان پیوند هست.
پیوندک را می توانید از باغ های آشنا در اطراف خود یا از طریق خرید اینترنتی تهیه کنید.
زمان پیوند بادام کوهی سه الی چهار سال بعد از کاشتن بذر است. باید ساقه در حدی باشد که قابلیت پیوند را داشته باشد.

محمدرضا سه‌شنبه 31 فروردین 1400 ساعت 20:04

آیا وجود بادام کوهی در باغ بادام به هنگام گرده افشانی باعث ترکیب گونه ها نمی شود؟؟؟
یعنی روی محصول بادام اصلی تاثیر نمی گزارد؟؟؟

بادام کوهی غیر پیوندی تلخه. اگه بادام تلخ در باغ باشه ، مزه سایر بادام ها رو هم اندکی تلخ خواهد کرد.
اما اگه بادام کوهی رو پیوند بزنین،‌ دیگه هیچ مشکلی نخواهد بود.
اما اگه منظورتون از ترکیب گونه ها اینه که مثلا بادام کوهی با گرده افشانی تبدیل به یه بادام دیگه ای بشه، خیر. درصد چنین احتمالی انقدر کم هست که بهش نمی ارزه.

رهگذر یکشنبه 18 فروردین 1398 ساعت 09:31

چطور می شه بادام کوهی تلخ رو شیرین کرد؟

با سلام
کلا هسته های تلخ چه بادام تلخ، چه بادام کوهی ، چه هسته زردآلو و چه هسته هلو ، برای شیرین شدن دو روش دارند:
1- در جا هایی که به جوی آب روان دسترسی دارند مغز بادام تلخ کوهی را داخل کیسه پارچه ای ریخته و تا دو شبانه روز آنرا در داخل آب روان قرار می دهند
2- اگر به آب روان دسترسی ندارندآب را جوشانده و با نمک هسته ها را تا 24 ساعت درون آب قرار می دهند وسپس بعد از 24 ساعت آن را با آب جوشانده جدید عوض می کنند. با چند مرتبه تکرار هسته ها شیرین می شوند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد